Tuesday, 15 January 2013

Sangka Buruk.

Bismillahirrahmanirrahim.

Sebelum aku terlupa.
Aku ingin sharing is caring tentang satu benda yang dah jadi macam norm dalam masyarakat.
Pernah dengar

" Eh, laki dgn tino tu couple lama dah tau. Tah ape la diorang buat selama ni dalam diam-diam kan.ishishh"

" Dia ni pakai dahla baju ketat sendat, rambut rainbow pulak, tindik lagi. eghh tak boleh la kawan, hati keras macam batu pa"

" Pesal dia ni berjam-jam bergayut.Girlfriendla kot. Ish zina hati tu zina hati! "

" Mamat ni saja kot dok lama-lama dalam masjid pdhal org semua nak balik. Tunjuk alim gitu."

OK cukup.
mungkin banyak lagi tapi ni sudah jelas kan.

Eh kita tau mana. mana tau tino tu dalam hatinya tengah tercari-cari Allah.
Mana tau, yang baju ketat tu tersentuh hati tengok cara pemakaian kita dan niat nak berubah lepas tu.
Mana tau, yang bergayut tu call mak dia yg tengah ada masalah hidup dan mati ke.
Mana tau, mamat tu nak bersih masjid / lipat sejadah lepas jemaah balik atau nak bertaubat atau kat rumah dia ada masalah ka.

OK Stop
So, inilah yg dipanggil BERSANGKA BURUK / SU'UZ ZHON/ NEGATIVE THINKING.
Tahu tak ini virus bawa maut yang pernah disebut dalam Al-Quran.

"Wahai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan dari prasangka, sesungguhnya sebahagian prasangka itu dosa... "
[al-Hujurat, 49:12]

So, bila Allah tegaskan tu. 
Memang ada banyak sangaaaaattt keburukan dia kat kita
Sebab Allah tu sifat mustahilNya adalah SIA-SIA. Dia tak akan larang benda yg sia-sia/tak penting.

Memandangkan Allah suruh JAUHKAN or JANGAN HAMPIRI.

So, bila nampak seseorang yang tidak menyenangkan kita , ::

1) Jangan bertindak spontan.
- Maksudnya, jangan fikir apa apa selama seminit dua.Sebab masa tu kita senang dihasut syaitan untuk bersangka buruk.

2) Fikir segala macam mak nenek punya alasan yang BAIK BAIK.
- Macam, "Dia niat baik tu sebenarnya" "Dia tak tahu tu, dia lupa kot," and so on.

3) Ingatkan diri sendiri yang ....
- "Mungkin waktu ni dia jahat tahap tak ingat, tapi malam ni mungkin dia bertaubat. Dan esok dia lebih baik dari kita."

4) Tak cukup lagi?
- "Let Allah judge let Allah judge. He knows every little thing."

5) Ustaz tu cakap:
- "Kalau tak leh bersangka baik pun, jangan sangka apa apa."

6) Last but not least,cara ni agak paling berkesan.Ni nasihat dari seorang ulama tu,tak ingat nama. T_T
- Setiap kali jumpa orang, kata kat diri "Orang ni lebih baik dari aku" . InshaAllah tenang dada tu.


Aku tahu susah, just step by step la. Buat sikit-sikit but sungguh sungguh.

Aiman Azlan ada kata:
" The things that have been done may be wrong. Yes, wrong is wrong. But, it never give us the right to judge them"

Bila kita tak tahu betul ke tak kawan kita buat salah kita kena : BERSANGKA BAIK
Bila dah ternyata kawan kita buat salah : BERLAPANG DADA

To sum up,
Everyone has their own story, has their own struggle. We don't know their heart and vice versa. So stop judging and assuming.

things are not always as they seem to be.

# Mungkin orang yang kita dok kata tu, dalam diam dia mendoakan kebaikan untuk kita. T_T
Satu jari aku tunjukkan ke depan, empat jari lagi menuju pada aku. Ya ini untuk aku. Ini serius *gaya wonderpet*

How about this ? <3
(body-peace.tumblr.com)



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...